Blomkålspizza og vegetar "banditter"

Små "banditter" med marinerede rodfrugter og grøntsagsmos

 

De små "banditter" er lavet som nedenstående opskrift. (rækker til ca. 8 banditter)
De marinerede rodfrugter består af pastinak, gulerod, selleri.
Du kan jo bruge det du har i køleskabet efter egen smag.
Rodfrugterne skæres i passende stykker og ligges i en lille klar pose som overhældes med en marinade der består af 1 dl. olivenolie, 3 fed blended hvidløg, 1 tsk. salt, 1 tsk. peper, og 3 tsk. timian (tørret)
Lad marinaden trække i posen sammen med rodfrugterne i mindst et par timer. Du kan med fordel marinere rodfrugterne dagen før og lade det trække i køleskabet natten over.
Bag rodfrugterne i ca. 40/45 min. ved 180 grader / varmluft.
Grøntsagsmosen består af gulerødder og selleri som er skåret i små stykker og kogt godt møre og så blended.
Husk at hælde en del af kogevandet fra i en skål før du blender og tilsæt det så lidt efter lidt til du har den konsistens du vil have.
Jeg havde lidt fårårsløg i køleskabet som jeg hakkede fint og brugte som topping.

Denne ret er jo lavet som en vegetar ret, men savner du lidt kød så tilsæt blot revet skinke, eller andre små kødstykker i "banditterne"

Vegetar chili pizza



Pizzabund
300 g blomkål finhakkes / gerne i en foodprocesor.

1 æg, blomkål, 1 revet gulerod, 2 tsk. oregano, 1 tsk. salt, ½ tsk. peper og 1 blended chili røres godt sammen.
Jeg brugte en rawit chili (styrke 6,5)……Kan undlades hvis du ikke er så vild med chili.

Synes du at ”dejen" er for tør kan du blot tilsætte lidt vand eller mælk.
Det hele smøres ud til en tynd dej (5-10 mm tyk efter behag) på en bradepande på bagepapir.
Pizzabunden bages i ovnen (varmluft) i ca 15-20 min./230 grader, Lidt efter hvor tyk dejen er.

Tomatsovs:
2 tomater, ½ løg, salt, peper, oregano blændes (smag til efter behag)

Topping:
Som topping valgte jeg tomat, løg, peperfrugt, og revet mozzarella ost (13% Cheasy).
Du kan naturligvis selv varierer din topping som du vil.

Når pizzadejen er færdig smøres tomatsovsen på og din topping lægges på

Pizzaen bages færdig i ca. 15-20 min./200 grader.

Rawit chili (styrke 6,5)

Små vegetar "banditter"

 

Små vegetar "banditter"

2 æg, 30 g. havregryn, 50 g. revet æble, 50 g. revet pastinak, 100 g. revet gulerod, 1 tsk. salt, 1 tsk. karry Blandes godt sammen til en fast masse.
Du kan bruge en æbleskivebager eller bare en normal æbleskivepande.
Jeg brugte en æbleskivebager.
Vendes regelmæssigt ligesom hvis du lavede alm. æbleskiver.
Når de er nogenlunde faste og håndterlige sættes de på et passende fad el. lign. og bages i ovnen ca. 10-15 min. / 180 grader / varmluft.

Hvidløgsbagt tomat/løg med peperfrugt.

Lidt olivenolie (lidt an på hvor mange tomat/løg du laver)
4 fed hvidløg, Oregano, timian, salt og peper (efter smag)
blendes sammen og smøres på tomater og løg.

Jeg valgte også at dele 2 peperfrugter og "camouflere" nogle tomater og løg med dem.

Langtidsbag det hele ved 130 grader i ca. 80-90 min.

Brocolli / oste-bidder

En god let ret.

Jeg valgte at lave en ekstra stor portion broccoli / oste-bidder, da de er rigtig gode og sunde som en lille snack senere, hvis du går er lidt sulten nu og da.

Jeg købte to store broccoli’er og skar stokke m.m. fra.
I alt fik jeg 800 g. broccoli som jeg kørte igennem grøntsagssnitteren, som så blev til en meget finhakket blanding.
40 g. mandler kørte jeg i minihakkeren til en fin mandelmel.
Broccoli, mandelmel, 100 g revet ost (jeg valgte Cheasy Mozzarella 13%), 4 æg, salt og peper efter smag.
Formes i små kugler af ca. 30 g. og bages i ovnen i ca 30-35 min. / 200 g. (varmluft).
Det bedste resultat får du hvis du vender kuglerne efter 15 min.


Som tilbehør valgte jeg ”kartoffelsalat”
”kartoffelsalaten” består af pastinak og persillerod som jeg skar i små stykker og kogte dem til de var mødre men stadig med lidt bid i.

Mens det køler af tager du 500 ml. Cheasy Fraiche 5%, som du blander sammen med lidt salt, peper, karry og citronsaft og en halv tsk. sennep. (juster selv smagen som du ønsker).
Så blander du Cheasy Fraiche blanding sammen med de kogte, nu afkølede pastinak / persillerodsstykker, og en tomat der er skåret i små stykker. Har du en rest purløg liggende egner det sig også i blandingen.
Men prøv og eksperimenter med din egen blanding efter smag.


fyldte aubergine med grønsagsrøsti og persillerods sovs

Del 2 auberginer til 4 halve og udhul dem.
Du kan bruge al slags grønt. Jeg har valgt Gulerod, pastinak, persillerod, broccoli, løg, peperfrugt.
Skær det i små stykker og kog det mørt, dog ikke løg og peperfrugt.
Det hele blendes til en grøntsagsfars, og smages til med salt og peper og andre krydderier efter smag.
Grønsagsfarsen kommes i de halve auberginer. Og bages i ca 30 min.
Efter de første 20 min. Kommes der en topping af finhakket peperfrugt og revet mozzarella ost på (13% Cheasy)…mozzarella’en kan sagens undværes.
Og de fyldte auberginer bages færdig de sidste 10 min.

Imens auberginerne bages laves der grøntsagsrøsti.
Igen kan alt grønt bruges, men jeg har valgt revet gulerod, revet pastinak, finhakket broccoli, finhakket salatblade. Det hele røres sammen med 3 æg, til en masse og formes i ”bøf” størrelse.

Steges på panden. Er auberginerne ikke bagt færdig kan du bare sætte røsti’erne i ovnen.

Persillerods sovsen er bare, persillerod der er skåret i små stykker og kogt møre og efter følgene Blendet og smagt til med salt og peper.

Som altid også en frisk salat til.

Havde også en rest rød chilesovs i køleskabet.. Blev varmet i microovnen og kom med på tallerknen.

En 100 % vegetar ret….

Beregn 2 til hver.
Jeg laver til 2 personer, altså 4 stk.

Kog 80 g bulgur i vand i 10 min. Lad det hvile i yderligere 10 min.

250 g. champignon, et løg, en peperfrugt og 50 g. fenikel finhakkes og ristes af på panden i lidt vand.
Bland det med to revede gulerødder, lidt hakket persille (efter smag), og en halv finhakket porre.
Salt og peper efter smag.

Bland det kogte bulgur, grøntsagsblandingen og 150 g hytteost (1,5%) sammen.

Skær toppen af peperfrugterne. Pil al ”indemaden” ud af dem.

Fyld den færdige blanding i peperfrugterne.
Bag dem i oven (varmluft) i ca. 40 min.
Jeg har efter de første 30 min. Drysset lidt finhakket perfrugt på som topping og så givet peperfrugterne de sidste 10 min.

Jeg valgte som i kan se at anrette det på denne måde.
Napolitana salatmix, bagte cherrytomater og groft landbrød til.

Der var en rest fyld tilbage som jeg lagde som en bund og bagte cherrytomaterne på.
Peperfrugterne og cherrytomaterne er sat i ovnen samtidig.

En god vegetarret

Grønne ”frikadeller” med ”kartoffelsalat” og revet gulerod.

Grønne ”frikadeller”:
450 g edamamebønner (og eller ærter) koges i ca. 2 min.
Hæld vandet fra. Tilsæt 1 æg, 1 tsk. Salt, 1 tsk. Peper og 10 mandler der er hakket/blendet til mandelmel.
Blend det hele til du har en fast grøn ”fars”.
Formes til ”frikadelle” størrelse og steges på panden til de er let gyldne på begge sider.
Derefter lægges de i et ildfast fad og får ca. 20 min v. 180 grader.

Du kan med fordel lave en dobbelt portion, da de smager godt kolde til madpakken/frokosten næste dag.

”Kartoffelsalat”:
400 g pastinakker skrælles og skæres i små stykker og koges til de er møre, men stadig med lidt bid i dem.
Når de er kolde blandes de i en skål med 500 g Cheasy 5% fraice.
Bland lidt tomatstykker, skivede radiser, agurk tern i. Alt kan bruges efter egen smag.
Smag til med salt, peper, karry, citronsaft, Sennep. Igen efter egen smag.


Dertil laves en skål revet gulerod eller hvad man nu har lyst til.

Rosenkål og champignon med blomkåls/chili sovs