Kalorier, fedt, kulhydrater ??

 

Det kan være svært at hitte rede i alle disse begreber.

 

Vil du tabe dig, tage på, eller bare holde vægten.

 

Mange kigger på fedtprocenten i fødevaren. Men det kan jo snyde i forhold til kcal.

 

I en liter Cheasy yoghurt er der 0,1 g fedt pr. 100 g. Men samtidig 44 kcal. pr. 100 g.

I havregryn er der 6,5 g. fedt pr. 100 g. Men så er der samtidig 361 kcal. pr. 100 g.

Hvis det logiske regnestykke skulle gå op så skulle der jo være 2860 kcal. pr. 100 g. havregryn (i forhold til Cheasy yoghurt)

Så fedt og kalorier hænger ikke helt sammen som et samlet regnestykke.

Kulhydraterne spiller også ind.

 

Så for at holde styr på indtagelsen af føde (og lidt snolder da) er det nemmeste at regne i kcal. pr. 100 g. og ikke fedt %

 

 

På nettet og forskellige app's på mobilen kan man finde udregningstabeller/kaloriebehov om dagen, hvor der tastes de forskellige data ind. (om du er m eller k, alder, højde og aktivitetsniveau om dagen, arbejde m.m.)

 

Hvis du bare skal holde vægten og det er beregnet at du skal have 3400 kcal. om dagen er det jo bare at holde styr på det ved hjælp af simpel udregning og en køkken vægt.

Skal du tabe dig skal du jo indtage mindre kcal. og omvendt skal du tage på indtage flere.

Meget simpelt.

 

Skal du tabe dig anbefales det at det er 1/4 kg om ugen.

Det svare til at du skal gå 250 kcal. ned om dagen.

Så skåret ud i pap skal du så holde dig på 3150 kcal. om dagen.

 

Men der skal jo også være plads til lidt "snolder" m.m.

Det kan jo nemt udlignes med en god gå- eller løbetur.

Du forbrænder ca. 300 kcal. ved en god tur på 5 km.

Så spiser du en hel plade chokolade (100 g./550 kcal.), skal du lige ud på en 9 km. tur. (hvis kcal. regnestykket skal gå op)