Og nej.........jeg er ikke blevet vegetar. Vil heller ikke redde en ko eller lign.

Jeg synes bare ikke at jeg har lyst til kød i øjeblikket.

Nu har jeg ikke spist kød i lidt over en månede og har det fint med det.

Fisk er det dog blevet til.....Hvem ved hvor lang tid jeg holder på de kødløse dage.

 

Så her kommer lidt inspiration til kødfri dag hvis du ikke er til kød eller bare vil have en dag uden kød.

 

Græsk fladbrød med portobello, karryristet kikærter og avocadocreme

Start med at lave avocadocremen og stil den så i køleskabet så den kan trække lidt smag.

Avocado "kødet" fra 2 avocadoer og 3 spsk. cremefraiche (jeg brugte 6 % cremefraiche) røres/blændes sammen med lidt salt, peber og citronsaft.

Smag det til med yderligerer cremefraiche, salt, peber og citronsaft efter egen smag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 store portobellosvampe skæres i skiver og halveres yderligerer.

Steg dem i lidt olie i 3-4 min. 

Tilsæt 2 fed knuste hvidløg og steg det yderligerer 2-3 min.

Det vendes til sidst rundt i lidt hakket persille.

 

 

I en anden gryde/wok svitses to rødløg der er skåret i små passende stykker i lidt olie 3-4 min.

Karry tilsættes (mængde efter smag og behag). Vendes godt rundt i rødløgene og steges yderligerer 1-2 min.

En dåse kikærter tilsættes (drænet)

Steges yderligerer et par min.

(Smag til med lidt mere karry hvis det ønskes)

Portobellosvampene og de ristede kikærter/rødløg fordeles på de græske fladbrød.

Jeg havde nogle cherrytomater og kogte små kartofler liggende. De blev skåret i skiver og ligeledes fordelt ud på fladbrødene.

Det hele fik 4-5 min. i ovnen ved 170 gr./varmluft.

Inden serveringen fordeles 3-4 klatter avocadocreme og lidt salat på fladbrødene.

 

Fladbrødene købte jeg i Fakta / 4 stk. i en pakke.

Der er til 3 fladbrød i denne opskrift/mængde.

Til denne opskrift/mængde skal du bruge:

 

1 pk. græsk fladbrød/4 stk.

Cremefraiche

2 avocadoer

Salt, peber, karry, citronsaft

1 pk portobellosvampe

1 dåse kikærter

2 små rødløg

Salat, cherrytomater, kogte kartofler (hvis det ønskes/fyldet kan jo varieres efter eget ønske)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En gang imellem må du godt "sprænge over hvor gærdet er lavest" 

og købe dig til et nemt måltid uden at skulle stå i køkkenet for længe.

Dette her klare sig selv i ovnen. Thai Snack 10 min. / fritter 20 min. i ovnen.

Og så lige lidt dip (jeg valgte salsasauce)